درواقع ايده باشگاه مشتري اولين بار در اواخر دهه 1970 در ايالاتمتحده شكل گرفت. هواپيمايي آمريكا هنگاميكه برنامه Frequent Flyer (AAdvantage) خود را راهاندازي كردند، يك شركت پيشگام در زمينه باشگاههاي مشتري بود. ريشههاي اين برنامه در اواخر دهه 1970 بود، زماني كه دولت ايالاتمتحده با تصويب قانون مقررات زدايي هواپيمايي گامهايي را براي كاهش موانع خطوط هوايي ناشي از مقررات فدرال (مانند تعيين كرايهها، مسيرها و ساير موارد) برداشت. بهعنوان يك نتيجه مستقيم از مقررات زدايي، رقابت افزايش يافت و شركتهاي هواپيمايي به دنبال پيشرفتهايي بودند كه به آنها امكان افزايش سهم خود در بازار را بدهد. در ماه مه 1981، خطوط هوايي آمريكا گامي را ايجاد كرد كه باعث ايجاد اين تفاوت عمده شد و باشگاه مشتريان خود را راهاندازي كرد كه به مسافران اين امكان را ميدهد كه مقدار مايلي كه سفركردهاند را جمع كرده و آنها را با بليط هواپيما و ساير مزايا عوض كنند. اين رويداد با گسترش كسبوكارها و بالا گرفتن رقابت در بين برندهاي مختلف در ايران، چند سالي است عضو جدانشدني كسبوكارهاي بزرگ و حتي فروشگاهها و مجتمعهاي تجاري شده.
منبع: باشگاه مشتريان